Τετάρτη 16 Αυγούστου 2023
ΠΥΡΙΚΑΥΣΤΟΣ ΕΛΛΑΔΑ. ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ Γ.ΚΑΛΕΑΔΗ ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ ΚΑΒΑΛΑΣ 17-8-2023
Εάν υπήρχαν ακόμη στην
Ελλάδα μεγάλοι ζωγρά-
φοι,λογοτέχνες,συν-
θέτες,ποιητές και προ-
σπαθούσαν να αποδώσουν το
σύγχρονο πορτραίτο της ως ένα
έργο τέχνης,με δυσκολία θα εί-
χαν βρεί χρώματα φωτεινά,αισι-
όδοξα,προοπτικά προκειμένου
να την απεικονίσουν. Αντιθέτως
με ευκολία θα είχαν βρεί χρώμα-
τα μελανά,σκοτεινά και ζοφώ-
δη. Ωστόσο υπάρχουν και τέτοια
έργα αριστουργήματα στην Ιστο-
ρία της Τέχνης. Άλλωστε κάθε
δημιουργός επηρεάζεται από την
εποχή του και την μεταφέρει στο
έργο του.
Όσο και εάν η εορτή της Κοιμή-
σεως της Θεοτόκου τον Αύγουστο
αποτελεί οιονεί φορέα ελπίδας
και διαχρονικής αισιοδοξίας,ω-
στόσο ουσιαστικά στην σύγχρονη
Ελλάδα αποτελεί γεγονός επι-
φαινόμενο εν γένει,καθώς τα γε-
γονότα που προηγούνται της εορ-
τής της και ίσως και εκείνα που
έπονται,δεν συνάδουν με την
πνευματική διάσταση του πρώ-
του δεκαπενθημέρου του Αυγού-
στου. Αντιθέτως αμαυρώνουν
και σπιλώνουν αυτήν καθέ αυτήν
την Θεομητορική εορτή,χωρίς
βεβαίως να αφαιρούν κατ'ελάχι-
στον το πραγματικό πνευματικό
της χαρακτήρα,που τον ενδυνα-
μώνουν και τον καθιστούν έτι
περισσότερον επίκαιρο και ανα-
γκαίο. Η μεγάλη αντίθεση του
Θείου πορτραίτου της Θεοτόκου
Παναγίας με το πορτραίτο της
σύγχρονης Ελλάδας,η χαώδης
απόσταση που υφίσταται μεταξύ
αυτών των δύο πορτραίτων,αυτή
η φυσιολογική πλέον αντιφατική
σύνθεση μεταξύ των,αναδεικνύ-
ει και την έκπτωτη πορεία μίας
παρακμιακής κοινωνίας που
αντιδρά περιστασιακά και παρά-
ταιρα. Το εποχιακό,τελευταίως
εμφανιζόμενο,κίνημα των ελευ-
θέρων παραλιών,αδήλου μέλλο-
ντος,προέκυψε προφανώς για να
αναδείξει την έλλειψη παντελούς
τηρήσεως-στις περισσότερες
περιπτώσεις-των υπαρχόντων
νόμων,που αφορούν το φυσικό
αλλά και αρχαιολογικό περιβάλ-
λον. Οι τοπικές κοινωνίες και οι
φορείς που αλληλοεμπλέκονται
σε αυτήν την κατάσταση ανα-
δεικνύουν και τον αλληλοεπηρε-
ασμό μεταξύ αυτών. Γίνεται,με
αφορμή αυτήν την συγκεκριμένη
αντίδραση των πολιτών,αντιλη-
πτό και η πραγματική δύναμη
των πολιτών όταν δρούν μαζικά
και με συγκεκριμένο στόχο.
Όταν φασίστες χουλιγκάνοι δι-
ασχίζουν μία απόσταση οδικώς
από την Κροατία,μέσω Μαυρο-
βουνίου και Αλβανίας,έως την
Αθήνα πολύ ανέτως, ως να ματα-
βαίνουν σε εκδρομή ψυχαγωγίας
και ενώ όλες οι αρμόδιες αρχές
ήταν ενήμερες για την κάθοδό
τους και είχαν την δυνατότη-
τα,κατ'ελάχιστον,να την σταμα-
τήσουν και στο τέλος δολοφο-
νούν έναν νέο άνθρωπο,με την
αστυνομία να βρίσκεται λίγα μέ-
τρα μακριά,τότε πολλά δεν πάνε
καλά σε αυτήν την χώρα. Την
ίδια στιγμή συνεχίζεται περίπου
με την ίδια άνεση η μεταφορά
αγνώστου προελεύσεως μετανα-
στών από παράνομους διακινη-
τές εκ Τουρκίας,προκαλώντας
ατυχήματα. Μία επικίνδυνη
βόμβα, που θέτει σε κίνδυνο τις
ζωές των Ελλήνων πολιτών,κι-
νείται ανέτως ακόμη και ανά-
ποδα στην Εγνατία οδό. Η κα-
θυστερημένη και αναμενόμενη
αποτελεσματική αντιμετώπιση
του συγκεκριμένου φαινομένου,
προκαλεί εύλογα ερωτήματα και
προβληματισμό.
Βούλγαρος υποστέλει την Ελλη-
νική σημαία στο κεντρικό λιμάνι
της Καβάλας,υψώνει την βουλ-
γαρική,φεύγει στην Βουλγαρία
και εκεί καταφεύγει στο ασφαλές
άσυλο ψυχιατρικής κλινικής,ό-
που πλέον ουδείς σε έναν "τρελ-
λό" μπορεί να προσάψει ουδεμία
κατηγορία.
Όλα τα προηγούμενα συνθέ-
τουν το πορτραίτο της σύγχρονης
Ελλάδας,μίας Ελλάδας υποτε-
λούς στην "δύναμη" του κάθε
ευρώ,που δεν κατανοεί(;) ότι
αυτή η "δύναμη" αποτελεί παρά-
γοντα αλώσεως,αποσυνθέσεως
και πραγματικής αδυναμίας.
Αυτό λοιπόν το πορτραίτο της
σύγχρονης Ελλάδας μετέχει- και
καλά κάνει- των πορτραίτων που
συνθέτουν η Μεταμόρφωση του
Σωτήρος και η Κοίμηση της Θεο-
τόκου. Ωστόσο,εκτός αυτού,με-
τέχει και το πορτραίτο εκείνου
Του Κάλλους που εν πολλοίς,εί-
ναι και παραμένει αφανές,που
συντίθεται από ανέκπτωτα φω-
τεινά χρώματα. Ευτυχώς ωστόσο
οράται και διακρίνεται.
"[....]Έσκυψε και την ρώτησε αν
υπήρχε εκεί κοντά καμμιά εκ-
κλησία.
<Εκκλησία κύριε;Μάλιστα κύ-
ριε. Στην οδό Εκκλησίας.>
<Οδός Εκκλησίας;>[....]"
( Τζέημς Τζόυς " Το πορτραίτο
του καλλιτέχνη" Εκδόσεις "Γαλα-
ξία" 1965,σελ.145).
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου