Τετάρτη 16 Αυγούστου 2023

ΠΥΡΙΚΑΥΣΤΟΣ ΕΛΛΑΔΑ. ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ Γ.ΚΑΛΕΑΔΗ ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ ΚΑΒΑΛΑΣ 17-8-2023

Εάν υπήρχαν ακόμη στην Ελλάδα μεγάλοι ζωγρά- φοι,λογοτέχνες,συν- θέτες,ποιητές και προ- σπαθούσαν να αποδώσουν το σύγχρονο πορτραίτο της ως ένα έργο τέχνης,με δυσκολία θα εί- χαν βρεί χρώματα φωτεινά,αισι- όδοξα,προοπτικά προκειμένου να την απεικονίσουν. Αντιθέτως με ευκολία θα είχαν βρεί χρώμα- τα μελανά,σκοτεινά και ζοφώ- δη. Ωστόσο υπάρχουν και τέτοια έργα αριστουργήματα στην Ιστο- ρία της Τέχνης. Άλλωστε κάθε δημιουργός επηρεάζεται από την εποχή του και την μεταφέρει στο έργο του. Όσο και εάν η εορτή της Κοιμή- σεως της Θεοτόκου τον Αύγουστο αποτελεί οιονεί φορέα ελπίδας και διαχρονικής αισιοδοξίας,ω- στόσο ουσιαστικά στην σύγχρονη Ελλάδα αποτελεί γεγονός επι- φαινόμενο εν γένει,καθώς τα γε- γονότα που προηγούνται της εορ- τής της και ίσως και εκείνα που έπονται,δεν συνάδουν με την πνευματική διάσταση του πρώ- του δεκαπενθημέρου του Αυγού- στου. Αντιθέτως αμαυρώνουν και σπιλώνουν αυτήν καθέ αυτήν την Θεομητορική εορτή,χωρίς βεβαίως να αφαιρούν κατ'ελάχι- στον το πραγματικό πνευματικό της χαρακτήρα,που τον ενδυνα- μώνουν και τον καθιστούν έτι περισσότερον επίκαιρο και ανα- γκαίο. Η μεγάλη αντίθεση του Θείου πορτραίτου της Θεοτόκου Παναγίας με το πορτραίτο της σύγχρονης Ελλάδας,η χαώδης απόσταση που υφίσταται μεταξύ αυτών των δύο πορτραίτων,αυτή η φυσιολογική πλέον αντιφατική σύνθεση μεταξύ των,αναδεικνύ- ει και την έκπτωτη πορεία μίας παρακμιακής κοινωνίας που αντιδρά περιστασιακά και παρά- ταιρα. Το εποχιακό,τελευταίως εμφανιζόμενο,κίνημα των ελευ- θέρων παραλιών,αδήλου μέλλο- ντος,προέκυψε προφανώς για να αναδείξει την έλλειψη παντελούς τηρήσεως-στις περισσότερες περιπτώσεις-των υπαρχόντων νόμων,που αφορούν το φυσικό αλλά και αρχαιολογικό περιβάλ- λον. Οι τοπικές κοινωνίες και οι φορείς που αλληλοεμπλέκονται σε αυτήν την κατάσταση ανα- δεικνύουν και τον αλληλοεπηρε- ασμό μεταξύ αυτών. Γίνεται,με αφορμή αυτήν την συγκεκριμένη αντίδραση των πολιτών,αντιλη- πτό και η πραγματική δύναμη των πολιτών όταν δρούν μαζικά και με συγκεκριμένο στόχο. Όταν φασίστες χουλιγκάνοι δι- ασχίζουν μία απόσταση οδικώς από την Κροατία,μέσω Μαυρο- βουνίου και Αλβανίας,έως την Αθήνα πολύ ανέτως, ως να ματα- βαίνουν σε εκδρομή ψυχαγωγίας και ενώ όλες οι αρμόδιες αρχές ήταν ενήμερες για την κάθοδό τους και είχαν την δυνατότη- τα,κατ'ελάχιστον,να την σταμα- τήσουν και στο τέλος δολοφο- νούν έναν νέο άνθρωπο,με την αστυνομία να βρίσκεται λίγα μέ- τρα μακριά,τότε πολλά δεν πάνε καλά σε αυτήν την χώρα. Την ίδια στιγμή συνεχίζεται περίπου με την ίδια άνεση η μεταφορά αγνώστου προελεύσεως μετανα- στών από παράνομους διακινη- τές εκ Τουρκίας,προκαλώντας ατυχήματα. Μία επικίνδυνη βόμβα, που θέτει σε κίνδυνο τις ζωές των Ελλήνων πολιτών,κι- νείται ανέτως ακόμη και ανά- ποδα στην Εγνατία οδό. Η κα- θυστερημένη και αναμενόμενη αποτελεσματική αντιμετώπιση του συγκεκριμένου φαινομένου, προκαλεί εύλογα ερωτήματα και προβληματισμό. Βούλγαρος υποστέλει την Ελλη- νική σημαία στο κεντρικό λιμάνι της Καβάλας,υψώνει την βουλ- γαρική,φεύγει στην Βουλγαρία και εκεί καταφεύγει στο ασφαλές άσυλο ψυχιατρικής κλινικής,ό- που πλέον ουδείς σε έναν "τρελ- λό" μπορεί να προσάψει ουδεμία κατηγορία. Όλα τα προηγούμενα συνθέ- τουν το πορτραίτο της σύγχρονης Ελλάδας,μίας Ελλάδας υποτε- λούς στην "δύναμη" του κάθε ευρώ,που δεν κατανοεί(;) ότι αυτή η "δύναμη" αποτελεί παρά- γοντα αλώσεως,αποσυνθέσεως και πραγματικής αδυναμίας. Αυτό λοιπόν το πορτραίτο της σύγχρονης Ελλάδας μετέχει- και καλά κάνει- των πορτραίτων που συνθέτουν η Μεταμόρφωση του Σωτήρος και η Κοίμηση της Θεο- τόκου. Ωστόσο,εκτός αυτού,με- τέχει και το πορτραίτο εκείνου Του Κάλλους που εν πολλοίς,εί- ναι και παραμένει αφανές,που συντίθεται από ανέκπτωτα φω- τεινά χρώματα. Ευτυχώς ωστόσο οράται και διακρίνεται. "[....]Έσκυψε και την ρώτησε αν υπήρχε εκεί κοντά καμμιά εκ- κλησία. <Εκκλησία κύριε;Μάλιστα κύ- ριε. Στην οδό Εκκλησίας.> <Οδός Εκκλησίας;>[....]" ( Τζέημς Τζόυς " Το πορτραίτο του καλλιτέχνη" Εκδόσεις "Γαλα- ξία" 1965,σελ.145).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου